Terapia behawioralna to jedno z podejść w psychoterapii. Polega na zastosowaniu zasad uczenia się i warunkowania — stosuje się ją m.in. do leczenia lęków. Jeśli chcemy skorzystać z terapii behawioralnej, zgłośmy się do MindHealth Centrum Zdrowia Psychicznego.
Terapia behawioralna to oddziaływanie o potwierdzonej skuteczności. Zapraszamy do zapisów.
Psycholog, Psycholog dziecięcy
Magister Marta Dutkowska to psycholog przyjmujący w Centrum zdrowia Psychicznego MindHealth w Katowicach. Przyjmuje Pacjentów dorosłych, dzieci i młodzież. Specjalizuje się w problemach emocjonalnych, trudnościach w relacjach partnerskich i rodzinie. Pomaga też osobom doświadczającym kryzysów życiowych i przemocy. Prowadzi poradnictwo specjalistyczne, coaching i psychoterapię.
Psycholog, Neuropsycholog
Magister Anna Majka prowadzi konsultacje psychologiczne, psychoedukację i psychoterapie. Pomaga w różnorodnych problemach związanych ze zdrowiem psychicznym, m.in. w pokonywaniu kryzysu, walce z objawami lęku lub stresu i trudnościach w relacjach. Możliwe są wizyty w języku polskim i angielskim.
Psycholog, Psycholog diagnosta, Psycholog dziecięcy, Psycholog dla młodzieży
Magister Marzena Szydłowska przyjmuje w Centrum zdrowia Psychicznego MindHealth w Krakowie. Prowadzi konsultacje psychologiczne dla dzieci i młodzieży oraz rodziców, psychoedukację indywidualną i rodzinną. Pomaga także Pacjentom w rozwijaniu kompetencji społecznych i interpersonalnych. Stosuje głównie techniki poznawczo-behawioralne.
Psycholog i psychoterapeuta dziecięcy w ramach NFZ, Psycholog, Psycholog dziecięcy, Coach
Magister Anna Nowowiejska psycholog, psychoterapeuta oraz trener. Prowadzi terapie nakierowane na szerokie spektrum zaburzeń dla osób dorosłych, młodzieży i dzieci.
Psycholog
Magister Barbara Kosmala psycholog, psychoterapeuta, członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego I Polskiego Stowarzyszenia Psychoterapii Integracyjnej. Pracuje z osobami dorosłymi.
Psycholog
Magister Monika Kowal obroniła tytuł naukowy na Wydziale Psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Specjalizuje się w pracy z osobami dorosłymi.
Psycholog i psychoterapeuta dziecięcy w ramach NFZ, Psycholog, Psycholog dziecięcy
Magister Marta Kobylińska ukończyła Psychologię na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz szkolenie psychoterapeutyczne w nurcie poznawczo-behawioralnym dla dzieci i młodzieży w Centrum CBT w Warszawie. Specjalizuje się w pracy z osobami dorosłymi, młodzieżą i dziećmi od 10 r. ż.
Terapia behawioralna opiera się na założeniu, że zaburzenia zdrowia psychicznego są wyuczonymi schematami zachowania. Ich leczenie polega na zmianie problemowych zachowań dzięki oduczaniu reakcji niedostosowanych i uczeniu prawidłowych.
Najczęściej wdraża się ją w przypadku występowania nieadekwatnych do sytuacji reakcji lękowych.
Terapia behawioralna zaczęła się kształtować w latach pięćdziesiątych XX wieku. Za jej twórców uznaje się zarówno Josepha Wolpe’a, jak i Hansa J. Eysencka. Korzystali oni m.in. z dorobku Iwana Pawłowa, B. F. Skinnera czy Clarka Hulla. W latach osiemdziesiątych techniki behawioralne zaczęto włączać do terapii poznawczej, co doprowadziło do powstania podejścia poznawczo-behawioralnego (cognitive behavioral therapy, CBT). Natomiast od lat dziewięćdziesiątych rozwijają się terapie oparte na połączeniu CBT z tezami innych szkół. Do tej tzw. trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnych zaliczamy m.in. dialektyczną terapię zachowania, terapię skoncentrowaną na schematach, terapię poznawczą opartą na uważności czy terapię opartą na akceptacji i zaangażowaniu.
Terapeuta behawioralny jest skoncentrowany na zachowaniach pacjenta, traktowanych jako wynik działania bodźców. Zajmuje się czynnikami, które wywołują i utrwalają niepożądane zachowania oraz ich modyfikacją. Nie spekuluje natomiast na temat wewnętrznych, nieobserwowalnych procesów umysłowych. W terapii behawioralnej zaburzone zachowanie traktowane jest jako problem sam w sobie, a nie jako objaw wewnętrznych przyczyn. Specjaliści pracujący w tym podejściu zakładają, że usunięcie zachowania jest równoznaczne z usunięciem zaburzenia. Uważają również, że przyczyny niepożądanych zachowań tkwią w historii uczenia się oraz że tych zachowań można się oduczyć.
Terapia behawioralna znajduje zastosowanie u dorosłych i dzieci. Wdraża się ją m.in. w przypadku następujących problemów:
W terapii behawioralnej zaburzone zachowania określa się jako nieprzystosowawcze. Charakteryzują się one sztywnością reakcji, niezgodnością z normami społecznymi czy kulturowymi oraz tym, że wywołują cierpienie. Cechuje je również nadmiar (np. wielokrotne sprawdzanie, czy drzwi są zamknięte na klucz), niedobór (np. zbyt rzadkie wchodzenie w interakcje z innymi osobami) lub nieodpowiedniość w danej sytuacji.
W analizie zachowania – współczesnej koncepcji behawiorystycznej, którą opisujemy w dalszej części tekstu – zachowania niepożądane definiuje się jako te, których nasilenie, częstość i czas trwania:
Proces uczenia się, którego wynikiem są zachowania człowieka (w tym te nieprzystosowawcze) oparty jest przede wszystkim o:
Dla wyjaśnienia powstawania i utrzymywania się zaburzeń lękowych szczególną wagę ma dwuczynnikowa teoria uczenia się Orvala Mowrera. Zgodnie z nią reakcja lękowa jest nabywana na podstawie warunkowania klasycznego, a podtrzymywana przez warunkowanie sprawcze (konkretniej przez uczenie się unikania). Wraz z rozwojem terapii behawioralnej powstały dalsze koncepcje na ten temat.
Główne cele realizowane w terapii behawioralnej to:
Osiągnięciu wymienionych wyżej celów służą metody wywiedzione z poszczególnych typów uczenia się. By rozwijać lub zwiększać częstotliwość zachowań pożądanych, w terapii behawioralnej stosowane są wzmocnienia o różnej postaci, np. systemy punktowo-żetonowe. Redukowanie zachowań niepożądanych poprzedza się tzw. oceną funkcjonalną, w której analizowana jest rola, którą spełniają zachowania problemowe. Terapeuta behawioralny ma do dyspozycji wiele metod służących minimalizowaniu niepożądanych zachowań, m.in. manipulowanie konsekwencjami zachowania, manipulowanie bodźcami poprzedzającymi, redukowanie fobii i lęków czy techniki terapii ekspozycyjnej. Generalizacja i utrzymanie efektów terapii behawioralnej w czasie są możliwe m.in. dzięki przechodzeniu od wzmacniania ciągłego do sporadycznego, zwiększaniu odstępu między zachowaniem a wzmocnieniem i wzmacnianiu zachowań w nowych sytuacjach, w obecności innych osób czy przez inne osoby.
Współczesną koncepcją behawiorystyczną, która pożytkuje swoje założenia do wyjaśniania zaburzeń, jest analiza zachowania. Oparto ją na radykalnym behawioryzmie B. F. Skinnera i warunkowaniu instrumentalnym. Jest skoncentrowana na problematycznych zachowaniach i wpływie czynników środowiskowych na ich wystąpienie i podtrzymywanie. Uważa się w niej, że niepożądane zachowania pełnią określoną funkcję. Specjaliści pracujący w tym podejściu zwracają więc uwagę nie tyle na to, jak zachowanie się przejawia, ale w jakich okolicznościach się pojawia, jakie zdarzenia je poprzedzają i jakie są jego konsekwencje. Najwięcej badań klinicznych poświęconych jest zaburzeniom rozwojowym oraz tym, w których osłabione są funkcje poznawcze, autyzmowi i schizofrenii.
W tym rodzaju oddziaływania na zdrowie psychiczne używa się wielu specyficznych technik. Metody stosowane w terapii behawioralnej to m.in.:
Pacjenci są bardziej skłonni do ukończenia terapii behawioralnej, jeśli pracują ze specjalistą, który zdobył ich zaufanie i szacunek. Doświadczonego terapeutę behawioralnego znajdziemy w MindHealth Centrum Zdrowia Psychicznego. Z terapii w tym podejściu można skorzystać w placówkach zlokalizowanych w różnych miastach lub online.
Zgłoszenia przyjmujemy pod nr tel. 22 566 22 24. Na terapię behawioralną umówimy się też za pośrednictwem sklepu internetowego.