Kim jest logopeda?
Logopedą nazywana jest osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu badań i oddziaływań praktycznych w zakresie diagnozowania stanu rozwoju mowy i ogólnej terapii zaburzeń w sposobie komunikowania się człowieka na różnych etapach rozwoju.
Zawód logopedy jest regulowany, a w klasyfikacji zawodów i specjalności występuje w grupie 2285 Audiofonolodzy i logopedzi z kodem 228502.
Według powyższej klasyfikacji wymienia się również:
- 228503 Logopeda – neurologopedia,
- 228504 Logopeda – surdologopedia,
- 235906 Nauczyciel logopeda.
Logopedia jest specjalizacją obejmującą różne sfery aktywności: od edukacyjnej i społecznej, po zawodową włącznie. Z konsultacji u logopedy, mogą korzystać zarówno dzieci (nawet niemowlęta) jak i osoby dorosłe.
Konsultacje i opieka logopedyczna, może odbywać się w prywatnym ośrodku zdrowia. Specjaliści przyjmują Pacjentów również w:
- poradni logopedycznej;
- poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- poradni foniatrycznej i rehabilitacyjnej;
- placówkach edukacyjnych, takich jak: przedszkola, szkoły i ośrodki dla dzieci z wadami słuchu;
- szpitalach;
- sanatoriach.
Nauka inetrdyscyplinarna w logopedii
Logopedia jest nauką humanistyczną, której tłem jest wiedza medyczna i dziedziny, które w ramach prowadzonej działalności stanowią niezbędną bazę wiedzy.
Określa się zatem, że logopedia jest nauką wielopłaszczyznową, a dyscyplinami pomocniczymi są m.in.: pedagogika (w tym specjalna), audiologia, foniatria, akustyka, psychologia (w tym psychopatologia), psychiatria, neurologia i pediatria, a także rytmologia, socjolingwistyka i semiotyka.
Logopeda Katowice - zadania
Logopedia jest dziedziną paramedyczną, co oznacza, że specjaliści posiadają niezbędną wiedzę humanistyczną i medyczną a dodatkowo czerpią wiedzę z innych dziedzin tj. pedagogika, psychologia czy językoznawstwo.
Podstawowym zadaniem logopedy jest profesjonalne diagnozowanie i oddziaływanie terapeutyczne w zakresie logopedycznym oraz prowadzenie specjalistycznej profilaktyki.
Nieodłącznym elementem pracy specjalisty jest również systematyczne pogłębianie wiedzy, które umożliwia jak najdoskonalsze wykonywanie zawodowych obowiązków, spośród których wyróżniane jest:
- przeprowadzanie badań logopedycznych mających ustalić stan rozwoju mowy i potencjalnych zaburzeń w komunikowaniu się;
- interpretowanie wyników przeprowadzonych badań;
- ocenianie wyników badań oraz formułowanie wskazań logopedycznych z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji (zdrowotnych) Pacjenta;
- ustalanie dalszego postępowania korekcyjno-terapeutycznego;
- dalsze ocenianie, diagnozowanie i oddziaływanie logopedyczne;
- weryfikowanie narzędzi i technik badawczych, ich opracowywanie i adaptowanie do wymagań Pacjenta;
- współpraca z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi w zakresie terapeutycznym w celu: zmniejszenia, likwidowania lub przeciwdziałania zaburzeniom mowy oraz defektom w komunikacji językowej;
- współpraca z rodzicami (opiekunami) Pacjentów objętych opieką logopedyczną (konsultacja, poradnictwo, pomoc);
- prowadzenie działań profilaktycznych i terapeutycznych w zakresie czytania i pisania.
Kiedy umówić dziecko do logopedy?
Zaleca się, aby rodzice (opiekunowie) jak najszybciej konsultowali niepokojące objawy u dziecka sugerujące problemy w zakresie mowy, komunikowania się, czytania czy pisania. Wczesna interwencja logopedyczna i trening ze specjalistą może pomóc uniknąć pogłębienia się powstałych wad a nawet całkowicie je wyeliminować.
Powody, dla których warto umówić dziecko na konsultację u logopedy to:
- nietypowy (odmienny od prawidłowości rozwojowych) sposób mówienia (komunikowania się) dziecka;
- u dziecka stwierdzono nieprawidłowości anatomiczne w budowie narządów mowy;
- nawykowy sposób mówienia np. przez nos;
- wątpliwości dotyczące prawidłowego słuchu u dziecka;
- jąkanie się, „zacinanie”, powtarzanie sylab;
- zauważalne różnice w częstotliwości mówienia – brak mowy lub znaczne ograniczenie komunikacji dziecka;
- regresja mowy.
Ponadto, istnieje szereg sytuacji, które kwalifikują do natychmiastowej konsultacji ze specjalistą, np.:
- dziecko nie wykazuje chęci i potrzeby komunikowania się;
- dziecko nie reaguje na swoje imię, nie utrzymuje kontaktu wzrokowego;
- dziecko bez powodu złości się, krzyczy, reaguje impulsywnie lub nieadekwatnie do sytuacji;
- dziecko układa zabawki w rzędach, obsesyjnie porządkują przedmioty w konkretnej konfiguracji.
Logopedzi podejmują się pracy z Pacjentem w zakresie zaburzeń takich jak:
- wady i zaburzenia wymowy;
- seplenienie;
- reranie;
- lambdacyzm;
- kappacyzm;
- paralalia;
- jąkanie;
- problemy z dykcją;
- zaburzenia tempa mowy;
- doskonalenie sprawności w sposobie komunikowania się – mówienia, modulacji mowy, siły i wysokości głosu;
- dysartria (dyzartria) zaburzenie wynikające z nieprawidłowości funkcjonowania narządów mowy;
- afonia;
- dysleksja;
- nosowanie in. rynizm (rynolalia, rynofonia);
- zaburzenia wynikające z uszkodzeń układu nerwowego (dyslalia, afazja, dysartia);
- mutyzm;
- indywidualne programy dla osób z wadą słuchu;
- ocena rozwoju niemowląt według skali – TIMP (Test of Infant Motor Performance).
Przebieg wizyty u logopedy
W gabinecie logopedycznym nie ma czego się obawiać. Specjaliści pracujący nad Pacjentem, kształtują i udoskonalają właściwą mowę, a także usuwają wady i powstałe zaburzenia mowy. Logopedów interesują przede wszystkim powstałe problemy lub możliwość ich pojawienia się w wyniku pogłębienia zaburzeń.
Pomoc terapeutyczna umożliwia przezwyciężenie problemów u osób, które borykają się z trudnościami w zakresie mówienia, rozumienia, pisania lub czytania.
Profesjonalne wsparcie logopedyczne zmniejsza lub likwiduje zakłócenia powstałe w procesie komunikowania (porozumiewania się). W tym celu, podczas wizyty w gabinecie logopedycznym, specjalista:
- zapoznaje się z sytuacją Pacjenta, stanem zdrowia, szczególnymi uwarunkowaniami, źródłem problemu (wywiad);
- wykonuje określone, niezbędne badania, których celem jest ustalenie stanu i stopnia rozwoju mowy oraz powstałych zaburzeń w tym zakresie;
- analizuje przeprowadzone przez innych specjalistów badania np. u audiologa, psychologa, foniatry czy neurologa;
- ustala przyczyny problemu;
- ustala program terapeutyczny oraz sposób przeprowadzenia procesu terapeutycznego (indywidualnie, grupowo).
Ile kosztuje wizyta i gdzie umówić się do logopedy w Katowicach?
Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości związane z mową dziecka czy dorosłego, jak najszybciej umów się na konsultację z logopedą. Pomoc doświadczonych specjalistów w Katowicach oferuje Centrum Zdrowia Psychicznego MindHealth.
Zapisy przyjmowane są pod numerem telefonu 22 566 22 24. Do logopedy, surdologopedy czy neurologopedy można umówić się również online - za pośrednictwem sklepu internetowego.
Ile kosztuje wizyta u logopedy w Katowicach? Koszt konsultacji logopedycznej w Centrum Zdrowia Psychicznego MindHealth to 140 zł*.
* Przedstawione ceny mają charakter informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu Art.66 par.1 Kodeksu Cywilnego.
Dziecko w gabinecie logopedycznym
Nigdy nie jest za późno, aby udać się z dzieckiem do logopedy – a im szybciej, tym lepiej. Należy jednak pamiętać, że każde dziecko rozwija się we własnym tempie i nie każde opóźnienie w rozwoju mowy, powinno być powodem do niepokoju (zwłaszcza, jeśli jest niewielkie).
Warto zapoznać się z normami wiekowymi dla rozwoju mowy, które określają m.in., że:
- 3-latek powinien wymawiać wszystkie samogłoski i spółgłoski: a, ą, b, b’, ć, d, dź, e, ę, f, f’, g, g’, h, h’, i, j, k, k’, l, l’, ł, m, m’, n, ń, o, p, p’, ś, t, u, w, w’, y, ź;
- 4-latek powinien wymawiać głoski: c, dz, s, z;
- 5-latek powinien wymawiać głoski: cz, dż, r, sz, ż;
- 6-latek może jeszcze upraszczać grupy spółgłoskowe;
- 7-latek ma opanowaną technikę mówienia oraz utrwaloną poprawną wymowę głosek.
Zazwyczaj pomoc logopedyczna jest przydatna, gdy dziecko:
- miało problemy z połykaniem, ssaniem, gryzieniem;
- urodziło się przedwcześnie;
- ma stwierdzone nieprawidłowe napięcie mięśniowe;
- zbyt późno podnosiło główkę, późno zaczęło siadać i/lub chodzić;
- oddycha przez usta;
- jest mało aktywne głosowo, mało gaworzyło.
Logopeda pracuje samodzielnie lub w zespole interdyscyplinarnym w przypadku, gdy u dziecka już zdiagnozowano określoną jednostkę chorobową. W określonych przypadkach wsparcie logopedyczne jest kontynuacją lub początkiem leczenia terapeutycznego danej przypadłości, takiej jak np.:
- niepełnosprawność intelektualna;
- zespół Downa;
- zespół Aspergera;
- zespół Retta;
- zespół Hellera;
- autyzm;
- afazja;
- mutyzm;
- inne.
Słownik logopedyczny
Do najczęściej używanych pojęć w dziedzinie logopedii należą:
- Zaburzenie mowy – zaburzeniem mowy nazywane jest każde odstępstwo od prawidłowości występującej w procesie komunikowania się, tj. nadawania i odbioru mowy; przyczynami powstałych zaburzeń są czynniki endogenne i egzogenne, a cechują się różnorodnym przebiegiem – od prostych wad wymowy do całkowitego zaniku (niemożności) mówienia.
- Seplenienie/Sygmatyzm – wada wymowy (zaliczana do dyslalii), cechująca się nieprawidłowym sposobem wymawiania niektórych głosek; wyróżnia się nieprawidłową artykulację spółgłosek dentalizowanych tj.: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź.
- Kappacyzm – wada wymowy cechująca się nieprawidłowym wymawianiem głosek tylnojęzykowych, zamiana głoski „k” na „t” oraz „g” na „d”.
- Lambdacyzm – wada wymowy cechująca się nieprawidłową realizacją głoski „l”. Wyróżnia się:
- lambdacyzm właściwy, w tym m.in. „l” międzyzębowym;
- paralambdacyzm – zamiana głoski „l” na inną głoskę wypowiadaną prawidłowo np. „j”;
- mogilambdacyzm – braki głoski „l”: w systemie fonetycznym np. „las” wypowiadane jako „as’.
- Reranie/Rotacyzm – wada wymowy cechująca się nieprawidłową wymową głoski „r”, realizowaną np. poprzez:
- deformację – słyszalne inne dźwięki, niewystępujące w systemie fonetycznym danego języka;
- zastępowanie głoski – zamiast wypowiadanego „r” zastępowanie głoską „l” lub „j”;
- nieprawidłowe wymawianie głoski – wargowo, policzkowo, tylnojęzykowo, gardłowo tzw. francuskie.