Blue Monday to nazwa najbardziej depresyjnego dnia w całym roku. Zdaniem twórcy tej teorii taki dzień to trzeci poniedziałek stycznia. I chociaż poniedziałek to najmniej lubiany dzień tygodnia, to czy trzeci poniedziałek stycznia rzeczywiście jest najbardziej depresyjnym dniem w roku? Skąd się wziął niebieski poniedziałek i jakie ma on znaczenie dla naszej psychiki?
Spis treści
Blue Monday jest „świętem” ruchomym – wypada zawsze w trzeci poniedziałek stycznia, w 2023 roku był to 16 stycznia, w 2024 – 15 stycznia, a w 2025 – 20 stycznia. Od razu na wstępie musimy zaznaczyć, że Blue Monday owszem jest, ale świetnym chwytem marketingowym, a niekoniecznie najbardziej depresyjnym dniem w roku!
Blue Monday jest stosunkowo nowym wydarzeniem – w 2005 roku brytyjski psycholog i wykładowca z Cardiff Univesity, Cliff Arnall, wymyślił specjalny wzór matematyczny, który wskazać miał najbardziej przygnębiający dzień w roku. W obliczeniach uwzględniono:
To właśnie te trzy czynniki pomogły Arnallowi wyliczyć, że trzeci poniedziałek stycznia jest najbardziej depresyjnym dniem z całego roku. Niestety – choć nazwa pozostała, to w 2018 roku okazało się, że był to chwyt marketingowy biura podróży Sky Travel. Wynajęło ono psychologa do stworzenia tej teorii by móc sprzedawać klientom egzotyczne wycieczki mające poprawić nastrój. Oznacza to, że chociaż powyższe czynniki istotnie wpływają na obniżenie nastroju, to nie ma czegoś takiego jak najbardziej depresyjny dzień w roku.
Blue Monday jest dniem, kiedy słowo depresja jest mocno nadużywane, co w konsekwencji wpływa szkodliwie na postrzeganie choroby. Sytuacji nie poprawia fakt, że wiele marek wykorzystuje niebieski poniedziałek do promocji swoich produktów, co z kolei utwierdza ludzi w przekonaniu, że do poprawy nastroju i leczenia depresji wystarczy kupić sobie coś w sklepie. Bagatelizowanie depresji nie pomaga osobom, które zmagają się z pogorszeniem nastroju i rzeczywiście potrzebują pomocy lekarskiej. Mogą oni odwlekać wizytę u specjalisty kupując różne produkty w celu poprawy nastroju. Takie poprawianie samopoczucia zakupami może prowadzić z kolei do rozwoju zakupoholizmu, którego przyczyny ukryte są głęboko w świadomości.
Blue Monday, skoro już powstał, powinien być wykorzystywany do szerzenia wiedzy o depresji, o możliwościach pomocy osobom zmagającym się z obniżeniem nastroju, a nie do promocji marki. Dlatego też w kontekście Blue Monday prezentujemy informacje dotyczące depresji, z którą zmaga się ponad 280 mln ludzi (dane WHO) na całym świecie.
Depresja jest chorobą, której objawy pojawiają się prawie codziennie i występują przez większość dnia. Zaliczamy do nich:
Depresja może mieć przebieg łagodny, umiarkowany lub ciężki. Ciężki przebieg całkowicie uniemożliwia choremu codzienne funkcjonowanie.
Należy wyraźnie zaznaczyć, że nie ma czegoś takiego, jak depresyjny dzień – może być on przygnębiający, smutny, ale do stwierdzenia depresji objawy pogorszenia samopoczucia muszą występować codziennie lub prawie codziennie przez minimum 2 tygodnie. Nie należy zwlekać z podjęciem leczenia i szukaniem pomocy u specjalistów. Depresja to choroba o charakterze nawracającym, którą cechują okresy poprawy i zaostrzenia choroby.
Blue Monday ukazuje depresję tylko jako przygnębienie i smutek. Tymczasem jest wiele różnych rodzajów depresji:
Depresja może wystąpić w każdym wieku, u dzieci, dorosłych i seniorów. Wymaga ona indywidualnego podejścia do pacjenta i leczenia, farmakologicznego oraz przez psychoterapię. W placówkach MindHealth znajdziesz niezbędną pomoc. Zapraszamy do kontaktu.