Terapia poznawczo-behawioralna zakłada, że przyczyny zaburzeń psychicznych tkwią w wadliwych wyuczonych przekonaniach, schematach poznawczych i zachowaniach.
Celem terapii jest poprawa jakości życia Pacjenta poprzez zmianę zachowań i sposobu myślenia. Jeśli chcemy skorzystać z terapii poznawczo-behawioralnej, zgłośmy się do Mind Health Centrum Zdrowia Psychicznego.
Magister Marta Dutkowska-Szczepanek to psycholog przyjmujący w Centrum zdrowia Psychicznego Mind Health w Katowicach. Przyjmuje Pacjentów dorosłych, dzieci i młodzież. Specjalizuje się w problemach emocjonalnych, trudnościach w relacjach partnerskich i rodzinie. Pomaga też osobom doświadczającym kryzysów życiowych i przemocy. Prowadzi poradnictwo specjalistyczne, coaching i psychoterapię.
Magister Anna Majka prowadzi konsultacje psychologiczne, psychoedukację i psychoterapie. Pomaga w różnorodnych problemach związanych ze zdrowiem psychicznym, m.in. w pokonywaniu kryzysu, walce z objawami lęku lub stresu i trudnościach w relacjach. Możliwe są wizyty w języku polskim i angielskim.
Magister Marzena Szydłowska przyjmuje w Centrum zdrowia Psychicznego Mind Health w Krakowie. Prowadzi konsultacje psychologiczne dla dzieci i młodzieży oraz rodziców, psychoedukację indywidualną i rodzinną. Pomaga także Pacjentom w rozwijaniu kompetencji społecznych i interpersonalnych. Stosuje głównie techniki poznawczo-behawioralne.
Magister Małgorzata Stoch - Teodorczyk jest absolwentką Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Psychologia ze specjalizacją psycholog dziecięcy i terapeuta pedagogiczny. Przyjmuje pacjentów od 3 roku życia.
Magister Patrycja Bąk ukończyła studia psychologiczne na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Swoje doświadczenie zdobywała pracując w m.in szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych, przychodniach lekarskich oraz punkcie kryzysowych interwencji.
Magister Wojciech Gorczyński ukończył dwa kierunki na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu – psychologię i kognitywistykę. Dodatkowo poszerzył swoje kwalifikacje uczęszczając do czteroletniej szkoły psychoterapii poznawczo-bawioralnej w Warszawie w Centrum CBT-EDU.
Magister Anna Nowowiejska psycholog, psychoterapeuta oraz trener. Prowadzi terapie nakierowane na szerokie spektrum zaburzeń dla osób dorosłych, młodzieży i dzieci.
Magister Barbara Kosmala psycholog, psychoterapeuta, członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego I Polskiego Stowarzyszenia Psychoterapii Integracyjnej. Pracuje z osobami dorosłymi.
Magister Agnieszka Gołębiowska jest absolwentką Psychologii oraz Filologii Polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizowała się w psychoterapii zaburzeń psychicznych i doradztwie personalnym.
Magister Marta Pociecha jest absolwentką Uniwersytetu SWPS na kierunku Psychologia o specjalizacji klinicznej. Ukończyła także 5 letnie Studium pracy z procesem, 4letnią Szkołę Psychoterapii Behawioralno-Poznawczej CBT-EDU, a aktualnie jest w trakcie szkolenia terapii schematów dla dzieci i młodzieży.
Obecnie to najlepiej udokumentowana forma leczenia metodami psychologicznymi. Znajduje zastosowanie zarówno u dorosłych, jak i u dzieci i młodzieży.
Terapia poznawczo-behawioralna jest oddziaływaniem o potwierdzonej skuteczności. Wdraża się ją samodzielnie lub w połączeniu z innymi terapiami. Jest nastawiona na leczenie objawowe i/lub przyczynowe wielu problemów zdrowia psychicznego. Specjaliści wykorzystują ją m.in. w przypadku zaburzeń nastroju, zaburzeń lękowych, zaburzeń odżywiania, zaburzeń osobowości, schizofrenii czy uzależnień. Metody i techniki zaczerpnięte z CBT są przydatne także poza psychiatrią.
Korzenie terapii poznawczo-behawioralnej sięgają pierwszej połowy XX wieku i wiążą się z pracami wczesnych behawiorystów, którzy podkreślali rolę procesów warunkowania i uczenia się oraz ich wpływ na szeroko rozumiane zachowanie jednostki. Terapia poznawcza pojawiła się w latach pięćdziesiątych, sześćdziesiątych ubiegłego wieku, a największy wkład w jej rozwój mieli psycholog Albert Ellis i psychiatra Aaron Beck. W latach osiemdziesiątych do terapii poznawczych zaczęto włączać techniki behawioralne. Od kolejnej dekady rozwijają się tzw. terapie trzeciej fali, np. uważność, terapia akceptacji i zaangażowania (ACT), terapia schematów (ST) czy terapia dialektyczno-behawioralna (DBT). Coraz częściej do pracy terapeutycznej w CBT włączany jest również dialog motywujący.
W terapii behawioralnej zakłada się, że zaburzenia zdrowia psychicznego są wyuczonymi schematami zachowania, a ich leczenie polega na oduczaniu reakcji niedostosowanych i uczeniu prawidłowych. Terapia poznawcza także odwołuje się do przekonania, że zachowanie jednostki to skutek uczenia się. Za jego najważniejszy wynik uznaje jednak przekonania i myśli, które następnie wpływają na zachowanie i stan emocjonalny. Dezadaptacyjne przekonania kluczowe, negatywne myśli automatyczne i zniekształcenia poznawcze mogą powodować problemy psychiczne. Celem terapii poznawczo-behawioralnej jest redukcja objawów poprzez modyfikację sposobu myślenia, nadawanie innych znaczeń napływającym informacjom, nauczenie się nowych sposobów rozwiązywania problemów czy nabycie nowych kompetencji dotyczących relacji z innymi osobami.
W klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej analizuje się związki między przekonaniami, emocjami i zachowaniem. W trakcie procesu pacjenci są w stanie poznać i zmienić swój sposób myślenia. Uczą się rozpoznawać i modyfikować m.in. swoje:
Terapia poznawczo-behawioralna jest ustrukturyzowana i ograniczona w czasie, zorientowana na poszukiwanie strategii radzenia sobie i rozwiązywanie problemów. Wyraźny jest w niej aspekt edukacyjny. Skupia się na teraźniejszości. W CBT istotne jest przymierze między terapeutą a Pacjentem. Ten ostatni ma wpływ na przebieg oddziaływań. Terapia oparta jest na konceptualizacji. To proces stawiania i weryfikowania hipotez dotyczących tego, na czym polegają trudności pacjenta, jakie są korzenie problemu i jakie czynniki go podtrzymują. Konceptualizacja na ogół ma formę pisemną. Jest omawiana z pacjentem i rozwijana przez cały czas trwania CBT.
Terapia poznawczo-behawioralna może mieć charakter indywidualny lub grupowy. Sesja zwykle rozpoczyna się od wspólnego ustalenia jej planu. Początkowa część CBT jest bardziej teoretyczna. Natomiast na późniejszym etapie więcej czasu spędza się na stosowaniu nowych strategii. Poza pracą podczas sesji Pacjent często dostaje do wykonania zadania domowe. W terapii poznawczo-behawioralnej wykorzystuje się różnorodne techniki, które służą korygowaniu negatywnych wzorców myślowych, zmniejszaniu lęku czy nabywaniu umiejętności związanych z relacjami międzyludzkimi. W trakcie CBT specjalista regularnie dokonuje pomiaru postępów.
Terapia poznawczo-behawioralna jest krótkoterminowa. Jej czas trwania zależy od konkretnego przypadku. Według literatury przedmiotu CBT obejmuje zazwyczaj 8-25 sesji. W praktyce proces może być jednak dłuższy: wszystko zależy od potrzeb Pacjenta i szybkości postępów procesu terapeutycznego.
Pierwsze spotkania w ramach terapii poznawczo-behawioralnej polegają na ogół na zebraniu przez specjalistę wywiadu, postawieniu diagnozy i określeniu wraz z pacjentem celów leczenia. W CBT cele są powiązane ze zgłaszanymi problemami, konkretne, ograniczone w czasie, możliwe do osiągnięcia metodami terapeutycznymi i mierzalne. Następnie specjalista opracowuje i przekazuje plan terapii. Jest on oparty na protokołach leczenia i na konceptualizacji. Przed rozpoczęciem oddziaływań dochodzi też do zawarcia tzw. kontraktu terapeutycznego.
W klasycznie rozumianej terapii poznawczo-behawioralnej stosuje się techniki ukierunkowane na te obszary funkcjonowania człowieka, na które mamy bezpośredni wpływ, a więc na zachowanie i myślenie. Dzięki temu możemy oddziaływać na czynniki, które nie poddają się sterowaniu wolą, czyli odczucia emocjonalne i fizyczne. Do strategii i technik stosowanych w CBT zalicza się m.in.:
Terapia poznawczo-behawioralna jest stosowana w leczeniu szerokiego zakresu problemów. Specjaliści — także ci przyjmujący w Mind Health — wykorzystują CBT w przypadku zaburzeń takich jak:
Techniki i interwencje poznawczo-behawioralne wykorzystywane są też poza psychiatrią. Wdraża się je np. w ramach poradnictwa psychologicznego skierowanego do osób zdrowych, przeżywających problemy życiowe, trudności przystosowawcze czy kryzysy rozwojowe. Znajdują również zastosowanie u pacjentów z cukrzycą, chorobami przebiegającymi z chronicznym bólem, schorzeniami pulmonologicznymi czy w przypadku osób skarżących się na zaburzenia seksualne.
Z terapii poznawczo-behawioralnej można skorzystać w Mind Health Centrum Zdrowia Psychicznego. Zapisy do placówek w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i innych miastach przyjmowane są pod nr tel. 22 566 22 24. Na CBT do wybranej placówki umówimy się też przez Portal Pacjenta Damian Online.
Zapraszamy!